listopada 06, 2023

Róże w ogrodzie.

Witajcie. Czas na kolejne podsumowanie ogrodowych roślin. Tym razem padło na róże. Są to wyjątkowe kwiaty i zasługują na miano królowej kwiatów. Mowa o róży. Róże nie należą do moich ulubionych kwiatów ale w ogrodzie warto je mieć, chociażby jeden czy dwa krzewy. Jest w nich coś co przyciąga, i z roku na rok nasza kolekcja róż się powiększa. Bardzo lubię róże w odcieniach różu, lubię białe róże i czerwone, pomarańczowe i żółte nie zbyt, ale są piękne. 
Róże  jak dla mnie to niewybredne krzewy. Dwa razy w roku je nawożę, najpierw na wiosnę, a potem po pierwszym kwitnieniu. W tym roku dostały również nawóz jesienny. Swoje róże przycinam wiosną, niezbyt mocno, mam takie odmiany, niestety nazw nie pamiętam, a niektóre kupowane były z oznaczeniem róża okrywowa, róża wielokwiatowa i to tyle. Mocne cięcie w przypadku moich róż niewskazane. Obcinam tak by na rabacie pasowało. A do jesieni, kiedy przekwitają obcinam tylko kwiaty. Te puszczają następne pąki i tak kwitną do samych mrozów. 
Niektóre nazwy róż oczywiście znam i zgadzają się z ich przeznaczeniem, wymogami. Są to róże pnące i okrywowa. Róże niezniszczalne jak to na nie mówię. 
Moje róże rosną w towarzystwie kocimiętek, lawendy, traw, drzewek ozdobnych, i innych bylin. Nie ma jakiegoś specjalnego wymogu dla towarzystwa róż. To mnie się ma podobać. Większość róż kwitnie nawet w sąsiedztwie sumaków, a pod nimi nawet świetnie dają sobie radę odmiany okrywowe.
To by było na tyle z uprawy róż. Jak każde rośliny wymagają cięcia, nawozu, podlewania. Świetnym nawozem jest nawóz króliczy, i jego moim różom nie żałuję, bo mam go skąd wziąć. 
Róże warto mieć w ogrodzie. Kiedy przychodzi koniec czerwca, koniec roku szkolnego, przedszkolnego, nie muszę biegać po kwiaciarniach, wydawać pieniądze na pojedyncze różyczki czy bukiety. Robię bukiety po prostu sama. Córcia i synek są zadowoleni a obdarowani nauczyciele miło zaskoczeni. Takiego, drugiego bukietu jak nasz nie ma ani jednego. Hihi. 
Zapraszam na krótki, różany spacer. Lubię ten czas kiedy następuje w ogrodzie takie bum różane i kwitną wszystkie róże. Jest wtedy tak romantycznie... Niektóre odmiany pachną cudownie, niektóre idealnie nadają się bukiety a jeszcze inne, te dzikie, ich płatki zbieramy na herbatki, a owoce po pierwszych przymrozkach na syrop. Nalewki są bardzo dobre z owoców dzikich róż, działają bardzo rozgrzewająco. 
Taki spacer po różanych zakątkach mam nadzieję, że dobrze Wam zrobi, kiedy za oknem praktycznie ogród już pusty, wieje wiatr, rozsypuje liście na trawniku i rabatach... Kiedy spadły już prawie wszystkie liście z drzew, krzewów, miło tak wrócić wspomnieniami do tego czasu... Ach te róże... 



Maciej przed różą pnącą Booby James. 



Róża na pniu


 

Róża pnąca czerwona



Róże okrywowe the fairy


Róża dzika



Róża wielko - i wielokwiatowa. 

Róże rabatowe w donicach. 



Róże okrywowe, Red fairy. 











Róża pnąca różowa

Ta róża to istne cudo. Zmienia się wraz z rozkwitem. Nadaje się do bukietów, płatki zasychają na róży, nie opadają. Mąż uratował... I tak pięknie kwitnie co roku. 


Synek zachwycony.... Bukiet i pojedyncze róże 


Róża angielska 












Trzymajcie się ciepło i do usłyszenia. Pozdrawiam ciepło. Agata. 

36 komentarzy:

  1. Kocham róże- wszystkie, a najbardziej białe... W moim ogródku nadal kwitną. I Twoje też przepiękne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Basiu. Białe Róże są piękne to prawda, wszystkie Róże są piękne. To prawda. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Róże to wykwintne kwiaty. I choć też nie należą do moich najukochańszych, to bardzo je sobie cenię, bo potrafią być bardzo dekoracyjne i potrafią doskonale zdobić ogród. Jak tylko zechcą, bo kapryśne bywają na równi ze swoją elegancją :) Twoje róże są piękne i rzeczywiście do bukietów nadają się doskonale, co widać na fotkach. Widzę również zmiany na blogu, teraz jest bardzo ładnie, minimalistycznie i elegancko. Pozdrawiam, Agatko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się Iwonko z Tobą. Brakowało mi słów a Ty pięknie o różach napisałaś. Dziękuję. I cieszę się że blog teraz się podoba. I jak piszesz. Wydaje mi się właśnie, że taki teraz właśnie jest. Taki jaki chciałam. Pozdrowionka.

      Usuń
  3. Przepiękne róże. Królowe kwiatów! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepiękne róże. Ja jestem ich ogromną fanką. W tym roku w ogrodzie botanicznie nie mogłam się na nie napatrzeć.
    Twoje wszystkie są zachwycające. Domyślam się jakie obłędne muszą być z nich bukiety.
    P.s. super ten nowy wygląd bloga 🌹
    Serdecznie pozdrawiam 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Romantyczka??? Kwiaty odzwiercielają naszą duszę. Coś w nich jest czarującego.ciesze Ciesze się, że spacer się podobał i wygląd też. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  5. Róże to bez wątpienia królewskie kwiaty. Bardzo mi się podoba ta ich pomarańczowa odmiana. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą. Pomarańczowe Róże równie urokliwe. Pozdrawiam.

      Usuń
  6. Piękne masz odmiany róż. Każdy kolor jest śliczny. Róża bez wątpienia to królowa ogrodu. Pozdrawiam serdecznie 🪻🙂☺️

    OdpowiedzUsuń
  7. Nosz toż to wspaniała kolekcja róż, przepiękne. Jest w Twoim ogrodzie tak magicznie, że aż serce się uśmiecha. Wspaniałe zdjęcia mega przesiąknięte miłością. cuuuuda!!!!! Spacer przemiły, bardzo relaksujący, dziękuję piękna kobieto. :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odwiedzinki i za tyle ciepłych słów. Pozdrawiam cudowną kobietę. Bay 🙋‍♀️🙋‍♀️🙋‍♀️i do następnego 😉

      Usuń
  8. Obejrzałam fotki kilka razy bo ta kolekcja jest naprawdę imponująca!
    Piękny spacer!
    Pozdrawiam cieplutko 🧡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję kochana. Ogromnie się cieszę, że spacer różany się podobał. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  9. Agatko jaka imponująca kolekcja pięknych róż. Wszystkie piękne, zdrowe. A zapach mogę sobie tylko wyobrazić. U nas niestety nie jest im dobrze. Róża to wymagający i kapryśny krzew. Pozdrawiam serdecznie 🌹🌹🌹

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach te Róże. Bywają kapryśne.dziekjne za odwiedzinki kochana. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  10. Agatko, piękne te Twoje różyczki :) Mnie się podobają wszystkie :) Serdeczności przesyłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hejka, cieszę się, że wpis się podobał. Pozdrawiam i zapraszam.

      Usuń
  11. WOW. Widziałem jak byłem ostatnio w ogrodzie botanicznym w Powsinie folder z rodzajami róż. Ale takie jak u Ciebie to robią jeszcze większe wrażenie od tamtych.

    Jeszcze mam sporo murali do poznania w Warszawie.

    Ja się okropnie krzywię po cytrynie. :D

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komplement... I za odwiedzinki oczywiście. Pozdrawiam.

      Usuń
  12. Cudowny urodzaj Kochana. Jestem zachwycona naprawdę. Przepiękna każda jedna. Naprawdę. Ja ubóstwiam ich kolor i zapach. Czasem sama sobie kupuje. Synek wspaniały dżentelmen :)

    Miłego wieczoru

    Kasia Dudziak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Kasiu. Dziękuję za odwiedzinki i za pozostawione mile słowa... Pozdrawiam i życzę cudownosci

      Usuń
  13. Witam serdecznie ♡
    Uwielbiam róże, jedne z moich ukochanych kwiatów :) Pięknie się prezentują! Na zdjęciach wyglądają jak z baśni :) Cudowna fotorelacja!
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odwiedzinki i miłe słowa. Cieszę się, że fotorelacja się podobała. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  14. Zdecydowanie bardziej wolę rododendrony. Różaneczniki mają w sobie coś nietypowego i jak pokazało mi doświadczenie, trudniej się o nie troszczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hejka dziękuję za odwiedzinki i wyrażenie swojej opinii. Mam i ja rododendrony i azalie. Piekne ale niestety cieszą tylko wiosną i tak krótko... Co mnie nie cieszy. Jakos trudności w uprawie nie sprawiają. I niech tak zostanie. Pozdrawiam.

      Usuń
  15. Za oknem deszczowo więc wpadam do Ciebie kolejny raz by podziwiać przepiękną kolekcję róż. Uwielbiam wszystkie kwiaty ale róża zasługuje na szczególną uwagę.
    Ściskam Cię mocno i serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Luciu. Dziękuję za miłe słowa i odwiedzinki oczywiście zapraszam, zapraszam. Drzwi zawsze otwarte. Pięknego dnia.

      Usuń